SAKIT GIGI & MELOXICAM

Lepas breakfast pagi tadi, gigi geraham sebelah kiri aku terasa sangat sakit. Pelbagai cara telah aku buat untuk mengurangkan rasa kesakitan tu termasuk menumbuk bunga cengkih dan tampal pada gigi yang sakit.

Namun, semua usaha hanya sia-sia belaka. Petang tadi aku ke pekan Merlimau mencari klinik pergigian. Sudah sampai masa dan ketika untuk gigi geraham kiri aku ni meninggalkan tempat tinggalnya. Semua klinik yang aku jumpa tutup mungkin kerana masih cuti Tahun Baru Cina.

Terus aku ke farmasi untuk mencari ubat tahan sakit. Pembantu Farmasi telah memberikan aku sejenis ubat penahan sakit gigi iaitu Meloxicam Tablet 15mg. Berikut adalah info tentang ubat tersebut:-

Meloxicam 7.5mg (photo credit—pharmer.org)
KELAS DADAH DAN MEKANISME: Meloxicam adalah dalam kelas ubat-ubatan yang dipanggil nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) dan digunakan untuk merawat sakit dan / atau keradangan. Prostaglandin adalah bahan kimia yang menyumbang kepada keradangan dalam sendi, dan ia adalah keradangan yang membawa kepada gejala biasa kelembutan sakit, dan bengkak yang dikaitkan dengan artritis. Meloxicam menghalang enzim yang membuat prostaglandin (cyclooxygenase 1 dan 2) dan mengurangkan tahap prostaglandin. Hasilnya, keradangan dan gejala yang disertakan dikurangkan. Meloxicam telah diluluskan untuk digunakan pada bulan April 2000.


PRESKRIPSI: Ya

PERSEDIAAN: Meloxicam disediakan sebagai kuning, bulat, sewaktu dua, tablet bersalut mengandungi meloxicam 7.5 mg atau sebagai kuning, bujur, sewaktu dua, tablet bersalut mengandungi meloxicam 15 mg.

KESAN SAMPINGAN: Ubat anti-radang nonsteroidal (termasuk meloxicam ) jarang boleh meningkatkan risiko serangan jantung atau strok . Risiko mungkin lebih besar jika anda mempunyai penyakit jantung atau risiko yang meningkat bagi penyakit jantung (contohnya, disebabkan merokok , sejarah keluarga penyakit jantung, atau keadaan seperti tekanan darah tinggi atau kencing manis ), atau dengan penggunaan yang lebih lama. Dadah ini tidak harus diambil sejurus sebelum atau selepas pembedahan pintasan jantung (CABG).

Juga, dadah ini jarang boleh menyebabkan serius (jarang membawa maut) pendarahan dari perut atau usus . Kesan ini boleh berlaku tanpa gejala amaran pada bila-bila masa semasa mengambil ubat ini. Dewasa yang lebih tua mungkin berisiko tinggi untuk kesan ini. (Lihat juga Langkah berjaga-jaga dan Interaksi Dadah seksyen.)

Hentikan mengambil meloxicam dan mendapatkan bantuan perubatan dengan segera jika anda notis mana-mana kesan sampingan yang berikut jarang berlaku tetapi serius: najis berdarah atau hitam / tinggal di sini, perut berterusan / sakit perut , muntah yang kelihatan seperti serbuk kopi, dada / rahang / sakit lengan kiri, sesak nafas, berpeluh luar biasa , lemah pada sebelah badan, tiba-tiba penglihatan perubahan, pertuturan tidak jelas.

Berbincanglah dengan doktor atau ahli farmasi anda mengenai risiko dan manfaat daripada rawatan dengan ubat ini.


Selepas telan sebiji Meloxicam, sakit gigi mula hilang dan aku mengalami insomnia pulak. Menjawab... Pukul 3:00am masih lagi berjaga menulis blog yang ni. Hasil kaji selidik tentang ubat ni aku dah jalankan. Next time when you get a toothache, carilah Meloxicam untuk menghilang rasa kesakitan tu sebelum berjumpa dengan doktor gigi anda.

Esok aku nak ke klinik pergigian untuk cabut gigi geraham kiri ni. Tanak lagi sakit gigi macam ni. Habis semua orang aku nampak kecik je.. rasa macam nak maki hamun orang je bila sakit gigi ni. Almaklumlah, kesakitan nombor tiga selepas sakit nak bersalin. :-) Selamat malam..

3 comments:

Unknown said...

kalsium pun perlu di ambil..utk kuat kn gigi kita.. http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/ tq for maklumat sis

Unknown said...

Tank's bro....atas info

Unknown said...

Sampai mata berair

The Popular Entry