Low Blood Pressure

Urgh!! Bahaya jugak low blood pressure ni kan..

Wa tak tahu yg low blood ni boleh mengundang bahaya until aku pitam pagi tadi.. Salah satu punca low blood ialah 'TIDO'. Kepada mereka-mereka yg suka tido lewat tu, wa nasihatkan tido awal.. Jangan berjaga sampai pagi kecuali kalau ada benda yg really important to do. This advise also goes to myself..

Kat bawah ni wa sertakan table untuk blood pressure untuk lu orang tengok. Setiap rumah kena ada device untuk blood pressure test sebenarnya.. Jangan main-main dengan blood pressure ni sebenarnya. BAHAYA!

Categorysystolic, mmHgdiastolic, mmHg
Hypotension< 90< 60
Normal90 - 11960 - 79
Prehypertension120 – 139or 80 – 89
Stage 1 Hypertension140 – 159or 90 – 99
Stage 2 Hypertension160 - 179or 100 - 109
Hypertensive Crisis≥ 180or ≥ 110

Lu fikirlah sendiri derr! Nak pegi hospital pon rasa cam tak perlu kot. Sebab wa dah rasa cam OK sikit dah.. Duduk je berehat kat rumah. Hope everything will be fine...

1 comment:

Semut Senyum said...

terima kasih atas info diatas...
saya mmg ada LBP ni... dulu saya ingat punca sebb saya ni ketagih cafein, sehari mesti minum nescafe... walau saya dah kurangkan tapi still ade LBP ni, rupanya sebb saya slalu tido lewat...
tapi dah dah amalkan cara yang berbeza daripada sebelum2 ni, (boleh tgok kt blog saya http://semut-senyum.blogspot.com/) utk mndpat tido yang berkualiti.. skrang saya rsa bdn saya lbih segar dari sebelum ni.. awak pun mungkin boleh cuba. =)

The Popular Entry