KESAN PEROKOK TEGAR

Aku nak berkongsi sesuatu dengan korang yg kuat merokok.. sehari 2 kotak rokok habis dihisap dengan selamba. Biar aku berterus terang aje.. aku jugak seorang perokok tegar. Sehari kalau tak habis 40 batang rokok memang tak sah (dalam usaha mengurangkan kuantiti) dan jangan panggil aku dengan nama aku la..

Ada orang cakap merokok mampu menghilangkan masalah.. kepala hotak dia! Merokok lagi mendatangkan masalah terutamanya pada otak kita. Betul ke? Apa pulak tak betul.. kalau otak perokok tegar tu betul, dia tak menghabiskan duit dengan membeli rokok dan kendian membakar rokok tu. Tak ke bodo? Situ dah nampak otak tu dah biol..

Memang.. memang aku jugak seorang perokok. Tapi bila aku fikirkan semula, merokok ni cukup membinasakan badan dan jugak otak kita. Meh la kita sama-sama berhenti hisap rokok.. takde pekdahnya yg kita dapat. British American Tobacco jugak yg kaya raya tahap billionaire.

Kita? Apa dapat? Masalah makin banyak.. duit asyik habis beli rokok. Ce pikir.. sepanjang korang hisap rokok, dah berapa duit dibelanjakan? Contoh macam aku ni.. Mula hisap rokok masa umur 18 tahun (ikut undang-undang oh! haha..) dan sekarang dah masuk 10 tahun aku hisap rokok.

Purata harga rokok Dunia Umpama Neraka Hidup Ibarat Layang-Layang (DUNHILL) kita kira RM7.00 sebab harga dulu tak sama dengan harga sekarang. Sehari aku hisap 20 batang.. waktu tu (sekarang dah lebih). Meh congak sesama dengan aku..

RM7.00 x 30 hari = RM210.00 sebulan.

RM210.00 x 12 bulan = RM2,520.00 setahun.

RM2,520.00 x 10 tahun = RM25,200.00 saploh tahun!!!

Nak pergi kerjakan haji RM11,000.00 seorang.. bermakna aku dah mampu pergi 2 kali haji! Syabas.. Aku dah mensia-siakan duit macam tu aje. Hilang ke masalah aku? Tak hilang pun.. makin bertambah ada la. Sekarang kena pergi check-up sebab selalu sakit dada. Bangun tidur badan rasa letih.

Masa aku kena demam denggi itu hari aku dah berhenti sekejap! Tapi sebab pengaruh rakan sebaya, aku kembali terjebak ke kancah penagihan rokok ni. Waktu aku berhenti tu, bangun waktu pagi segar aje. Rasa sihat tubuh badan. Tak macam sekarang.. rasa nak tidur balik. Sedih bila mengenangkan hal ni..

InsyaAllah aku akan cuba berhenti sekali lagi. Mungkin kali ni for good aku akan berhenti. Tanak nanti anak-anak terpengaruh dengan walid dia pulak! Rasa berdosa oh.. Enuf la aku membebel. Tangan dah lenguh, sekarang masa untuk main chess. Ciao! Korang renung-renungkanlah dan kira berapa ploh ribu ringgit kasorga dah korang belanjakan untuk hisap rokok yg membawa padah itu. Have a nice day!

2 comments:

Unknown said...

nak cuba berhenti merokok? jom tgk sini..! :)
http://mammariz.blogspot.com/2013/04/testimoni-shaklee-vivix-untuk-perokok.html

Unknown said...

jom lawat blog saya :
http://
vitaminsihatmommyzila.blogspot.com

The Popular Entry