Sepanjang ketiadaan aku

Inilah yang dikatakan dugaan dalam hidup. Sepanjang empat hari ketiadaan aku di sini, aku telah diuji dengan musibah dan aku terimanya dengan redha. Mungkin ia bukan rezeki untuk aku.

Beberapa batang pokok yang telah berbunga patah akibat angin ribut yang kencang melanda kawasan kebun. Namun ianya adalah dugaan Allah terhadap aku. Angin ribut yang kencang itu sekadar satu sebab.

Salah satu daripada pokok-pokok yang patah

Aku terima dengan hati yang terbuka. Bagi aku, jika ia rezeki aku, ia pasti rezeki aku. Jika bukan rezeki aku, tiada satu apa pun yang mampu menghalangnya. Begitu juga dengan kematian, tidak akan lewat walau sesaat mahupun awal barang sesaat.

Mudah-mudahan hidup kita akan sentiasa dirahmati Allahu Ta'ala. Biarpun dugaan datang melanda, kembalikanlah hati kita kepada-Nya. Insya'Allah hidup ini akan lebih bermakna. Lakukanlah sesuatu pekerjaan itu dengan istiqamah dan anggap ia sebagai satu ibadah. Wallahua'lam..

No comments:

The Popular Entry