Kucing Tom?

Baru-baru ni, Mat pergi melepak kat restoran yang ada wi-fi sambil Mat mengadap laptop. Tiba-tiba ada seorang mamat yang bajet 'bagus' IT tanya Mat, "Dulu kau programmer kan? Sebab aku macam pernah nampak kau sebelum ni."

Mat secara ringkas menjawab, "Tak. Aku dulu Associate Software Engineer."

Dia hanya mengangguk kepalanya yang kosong tu. Muka ada sikit 'blur'. Dalam hati Mat dah guling-guling gelak.

Mat pun dengan selamba tanya dia semula, "Kau programmer ke?"

Dia pun secara 'confident' menjawab, "Aku semua boleh. System Admin, Database Admin, Programmer.. Kira 'all-rounders' lah."

Mat berfikir sekejap. "Dah macam Software Engineer dah mamat ni. Semua dia 'master'."

Dia mula 'sembang'. "Dulu aku buat sistem guna server sendiri kat rumah. So, aku boleh dapat profit margin tinggi. Aku buat freelance."

Lepas tu dia tanya Mat pula, "Kau guna server apa?"

Mat dah mula malas nak layan mamat ni, terus je Mat jawab, "Aku guna kucing tom.."

Sejurus dia mendengar jawapan Mat, dia menggarukan kepala. Mat ingat dia akan diam dan faham apa maksud Mat, tetapi sangkaan Mat meleset.

Dia tanya Mat semula, "Server apa tu bro? Aku tak pernah dengar nama tu."

"Kucing tom tu bukan nama kucing aku, tapi nama server yang aku guna sebelum ni. Aku Bahasa Melayu kan namanya. Pernah dengar Tomcat?", balas Mat pada dia.

Mamat yang 'bajet' cool IT tu menggelengkan kepala. "Kau balik rumah nanti, cari Apache Tomcat guna Google yeh! Aku nak minta diri dulu, dah lewat nak pergi main dengan kucing tom aku.", sejurus menghabiskan ayat, Mat terus bangun dan berjalan keluar dari restoran tu.

Logo rasmi Apache Tomcat

Ps: Apache Tomcat dibangunkan oleh Apache Software Foundation (ASF) dengan servlet container yang bernama Catalina.

Pss: Catalina.start: LifecycleException: null.open: java.net.SocketException: Permission denied: listen failed

No comments:

The Popular Entry