O&G : GREENFIELD DAN BROWNFIELD

Hari ni aku nak cerita sikit tentang O&G industri. Mungkin ramai yang tak tahu dan mungkin juga ramai yang dah tahu. Bagi mereka yang tak tahu, kat sini aku akan terangkan tentang Greenfield dan Brownfield serba sikit.

Baiklah, kita mulakan dengan Greenfield terlebih dahulu. Apa maksud Greenfield ni? Greenfield bermaksud projek yang baru. A fresh start for a project. Contohnya, pihak Petronas Carigali Sdn. Bhd. terjumpa satu telaga minyak di perairan Terengganu dan ingin membina sebuah pelantar (platform) minyak di situ.

Maka, mereka akan mendapatkan persetujuan dari pihak tertentu dan mendapatkan pelan bagi pembinaan pelantar tersebut. Selesai semuanya, projek pun bermula. Projek tersebutlah yang dinamakan Greenfield Project.

Bagi Brownfield Project, ia boleh diklasifikasikan sebagai kerja-kerja penyelenggaraan atau kerja-kerja membaikpulih sesebuah pelantar minyak. Sebagai contoh, pihak Carigali Hess ingin menambah satu modul baharu pada pelantar minyak / gas mereka, projek untuk penambahan modul tersebut dipanggil Brownfield Project.

Cakerawala Platform

Harap dengan tulisan ni, sikit sebanyak ilmu dapat dikongsikan bersama anda semua. Kbye!

No comments:

The Popular Entry