CUCUK HIDUNG MACAM LEMBU

Assalamualaikum...

Sorry lah korang semua.. hari ni aku nak lepaskan sikit perasaan tak puas hati aku. Pada yang nak baca, silakan. Bagi yang tak nak baca, boleh browse untuk tajuk lain dalam blog ni..

Apa yang sebenarnya aku tak puas hati? Baeklah.. biar aku bercerita sikit tentang tajuk aku pada hari ni. Aku sebenarnya ada rasa sikit tak puas hati dengan letter of appointment baru yang syarikat tempat aku kerja bagi. Maybe terlalu awal untuk aku melampiaskan apa yang aku rasa kat sini.. sebab aku belum dapat clarification dari pihak pengurusan. Tetapi, hakikatnya syarikat cuba untuk ikat aku dan rakan sejawat aku yang lain selama 3 tahun setengah.

Hidung dicucuk seperti lembu

Korang cuba bayangkan, betapa lama syarikat nak ikat kami untuk bekerja. Letter of appointment dah ler samar-samar. Banyak clause yang tak diterangkan secara terperinci membuatkan aku rasa sedikit tertekan. Come on lah kawan.. fikirlah sikit. Kita ni makin lama makin berusia. Katakanlah, tawaran dari syarikat lain lebih baik dan gaji lebih elok. Dengan tanggungan dan bebanan hutang yang ada, takkanlah kita nak tolak. Betul tak?

Nak ikat hidung kami macam lembu pun, agak-agaklah. Kami bukan dapat scholarship dari syarikat ni pun untuk belajar. Setakat training yang tak sampai RM5,000.00 tu, aku boleh buat sendiri pakai duit savings. Rakan sejawat yang pergi training pakai duit sendiri pun syarikat nak ikat. Sikit tak beragaklah kan..

Aku rasa kalau syarikat tak mahu revise balik letter of appointment tu, aku tak mungkin akan turunkan tandatangan aku kat letter of appointment tu. Jika syarikat nak terminate aku pun, aku rasa tak ada masalah kot. Rezeki tu dari Allah SWT dan bukan syarikat ni sajer yang boleh hire aku kan??

Aku rasa cukup setakat tu dulu.. esok aku nak cuba clarify dengan respective personnel regarding this matter. If they can't tolerate, then "bye bye" company!

No comments:

The Popular Entry