Youtube, Facebook, Twitter dan Google Di China

Mengikut laporan yang aku terima daripada beberapa sumber yang boleh dipercayai, Tanah Besar China (China Mainland) telah menyekat pengguna internet mereka daripada mengakses kesemua laman web yang berbentuk/berunsur sosial.






Pada mulanya, provider internet di China Mainland telah menyekat penggunanya daripada mengakses laman web Youtube dan Twitter. Kemudian, laman web Google juga telah disekat termasuk Gmail, Google Docs dan beberapa lagi Google Apps yang lain. Yang terbaru, laman social network Facebook pula telah disekat.

Aku tak tahu apa tujuan mereka menyekat pengguna internet daripada mengakses laman-laman web tersebut. Nasib baik Malaysia masih lagi bebas mengakses semua laman web tersebut.

Dengar cerita, Blogger pun tidak boleh diakses di China. Nak kena tukar ke Wordpress ke lepas ni? Hehee... Tak perlu sebab aku dah buat kajian berpandukan Feedjit. Tak pernah pulak blog aku ni dilawati oleh pengunjung dari China, especially China Mainland.

3 comments:

Anonymous said...

ho3...tak tahu plak citer nie...news yg bgs...

Aleen Aiden said...

wah,klo sume kene block xpayah pakai broadband la mcm 2..hu3

Nashrul Sabri said...

►AdamXis◄
At first,aku pon tak tahu.. Aku tengok dalam FB member aku kate dia nak ke China, mungkin dia tak dapat update FB dia sepanjang seminggu kat sana. Aku tanya la dia pasal ape tak boleh update, then dia story la pasal cerita ni. Hihii...

aleen aiden
Kat Malaysia tak berlaku lagi kes macam ni. SKMM boleh handle lagi pengguna-pengguna di Malaysia ni. Teehehe~

The Popular Entry