AMANAH SAHAM BANK ISLAM (ASBI)

Secara jujurnya, aku tak melabur pun dalam Amanah Saham Bank Islam (ASBI) dan tidak di bayar untuk mempromosikan ASBI ni. Cuma sekadar nak berkongsi tentang ASBI ni dengan rakan-rakan seagama.

Source—Bank Islam Unit Trust

Kepada anda semua yg berduit tu, dan rasa macam nak simpan duit anda dalam amanah saham, aku syorkan simpan dalam ASBI. Bukan apa, bila kita cari duit tu secara halal, dah tentu kita nak duit tu berkekalan halal sampai bila-bila. Aku percaya, duit yg disimpan di dalam ASBI akan digunakan untuk melabur ke jalan yg betul dan sah disisi hukum agama kita.

Bukan aku nak ajar korang, aku sendiri pun terkontang-kanting lagi dari segi kewangan sebenarnya. Tapi, apa yg aku dapat tahu daripada kawan aku yg kerja bank.. Dividen yg anda dapat daripada duit dalam ASB tu sebenarnya haram. Pasal apa? Pasal ASB sekarang ni dah terlibat dengan pelaburan dalam industri arak dan juga judi. Wallahua'lam.. Nak sahih lagi, mungkin anda boleh rujuk pada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Hukum tetap hukum.. Yang halal boleh bertukar haram dan yg haram, tetap haram sampai bila-bila. Hidup ni nak cari redha Allah Ta'ala kan?

Suggestion aku, bertukarlah ke ASBI pulak.. Pasal ASBI diuruskan oleh Bank Islam Malaysia Berhad dan merupakan satu-satunya bank yg berteraskan Islam dalam setiap urusan mereka. Daripada pembiayaan hinggalah ke pelaburan. Setiap urusniaga adalah berlandaskan hukum dan syariat agama Islam. Insya'Allah, simpanan atau pelaburan korang akan menjadi lebih berkat dan halal.

Jangan duit yg datangnya dari jalan haram yg korang simpan atau laburkan sudah.. pasal hukumnya tetap haram. Na'uzubillah...

1 comment:

Anonymous said...

nak info tentang ASBI, blh refer pada link ni.
http://bimbinvestmentunittrust.blogspot.com/

TQ..=)

The Popular Entry