Cubaan Dan Cabaran Masa Kini (Edisi Mengira)

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Perghhh.. dah macam wakil rakyat intro entri aku kali ni. Aku baru je lepas main bowling tadi. Tangan rasa macam nak tercabut, peha rasa ketat gilerr.. and urat belikat aku dah tergeliat rasanya. Jari jemari toksah cakap la... rasa kebas dan sengal-sengal macam bengkak!

Tapi itu bukanlah cabaran dan cubaan masa kini.. Tu sekadar mukaddimah kepada cerita yg aku nak share. Main bowling tadi sampai 9 games. Satu game bersamaan dgn RM5.50. Cuba bayangkan, berapa ringgit duit aku dah melayang kat situ. Total, RM49.50 dan itu belum termasuk makan tengah hari dan juga malam.. Just imagine, dalam sehari paling koman belanja RM100.00!

Buntu aku.. kalau org bergaji RM60.00-RM70.00 sehari, camne nak survive? Tak masuk duit minyak lagi.. Kepada yg isap rokok tu, jgn cakap la.. sekotak RM10.00 sekarang. Bagi mereka yg tak isap rokok tu, RM10.00 dh dikira bonus buat korang.

Meh sini kita buat kira-kira nak?

Gaji sebulan RM2000.00 dan selepas tolak EPF dan PERKESO, tinggal dlm RM1700.00 plus plus kan?

Sewa rumah berapa sebulan kat area korang? Kalau kat area tempat aku tinggal ni, dalam RM350 sebulan tak lari.. Dah tinggal RM1350.00 right?


Ada pakai kereta? Installment bebulan berapa? Paling busuk untuk Perodua Viva, RM400.00 sebulan.. Tinggal berapa duit gaji? RM950.00 plus plus, betul? Minyak kereta aku kira roughly RM10.00 sehari.. sebulan bermakna RM300.00 dah.. Lepas tolak duit minyak, tinggal RM650.00 balance gaji.

Makan camne? Korang makan berapa kali sehari? Aku kira 2 kali sehari dengan jumlah RM20.00 untuk keseluruhannya. Jadi, baki tinggal berapa? 30 hari darab dgn RM20.00 bersamaan dgn RM600.00, betul? Tadi balance lepas tolak duit minyak ialah RM650.00 dan selepas ditolak RM600.00, tinggal lagi RM50.00 dlm savings.

Jadi cabarannya ialah, berapa bulan korang perlu simpan untuk nak kahwin dengan hantaran / mas kahwin sebanyak RM10,000.00 tanpa termasuk kos majlis kenduri kendara? No wonder la zaman sekarang maksiat berkeliaran di merata tempat kan? Orang tak mampu kahwin rupanya.. Adehhhhh!

Nota kaki bangku :
Tu aku belum kira topup, bayar PTPTN, tol dan perkara-perkara lain lagi tu.. Agak-agak korang la kan, berapa gaji minima untuk hidup di zaman sekarang ni. Urm??

No comments:

The Popular Entry