Perjalanan Masih Jauh

Terus terang aku katakan yang perjalanan aku dalam dunia perniagaan ni masih jauh. Aku bukanlah seorang yang mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang perniagaan. It's not easy to close a deal especially when we don't have any connections or any backups from influenced people.

Kalau nak pergi lebih jauh dalam dunia perniagaan ni sebenarnya, kita tidak boleh kedekut dan bertindak mengikut perasaan. Tindakan yang melulu akan menyebabkan sesuatu urusan itu akan tergendala.

Setiap urusan perniagaan yang bakal kita lakukan haruslah kita teliti dengan terlebih dahulu apa kemungkinan atau kebarangkalian kerugian yang akan kita tanggung. Jika ia menguntungkan, haruslah dilihat pula pada keuntungan itu. Adakah ianya berbaloi dengan setiap wang yang akan kita keluarkan sebagai pelaburan. Berapa lama untuk kita memperolehi modal yang telah kita keluarkan.

Segalanya memerlukan ketelitian yang tinggi. Bukan mudah untuk menjana ekonomi seperti yang termaktub di dalam RMK-10. Bagaimana? Dimana? Kemana? Siapa? Kenapa? Segalanya adalah persoalan dan ianya perlu dijawab dan sudah pastinya jika semua itu terungkai, barulah boleh untuk kita closed satu-satu deal itu dengan hati yang terbuka.

No comments:

The Popular Entry