Seronok Bermain Dengan Google Webfonts

Sesiapa yang perasan, blog aku ni asyik bertukar-tukar fonts macam bertukar-tukar pasangan pulak kan? Actually aku tengah galak bermain dengan Google Webfonts. Benda alah ni mudah untuk di'handle' memandangkan aku hanya perlu letakkan rel link jer then adjust css blog.

Let me show you how easy it is with just several steps to make over your blog!

Pertama sekali, korang pegi kat Google Webfonts Directory. Kat situ, korang pilih apa font yang korang suka.

Click untuk tumbesaran
Merujuk pada gambar kat atas ni, I've selected Homemade Apple sebagai contoh. Macam mana nak dapat screen macam kat atas tu? Korang kena click kat atas tulisan yang korang suka tu, konpom dia akan keluar screen macam kat atas tu de.. Bila dah sampai kat screen macam di atas ni, korang click pada tab Use this font. Bila dah click tu, akan keluarlah instructions untuk tempek rel link tu kat mana. Kotak merah kat bawah tu la rel link sebenornyer.

Lepas tu, korang tukar la korang punya font tu kat css blogger. Rujuk gambar kat bawah ni:-

Click untuk tumbesaran
Aku dah highlighted kan untuk korang. Pastu save la template korang.. Lagi satu nak pesan, untuk rel link code tu, sila tambah '/' di penutup code tersebut. Nanti jadi error pulak masa korang nak save tu.. That's all.. Kalau pening, korang tinggalkan komen. Aku akan ajar camne nak buat de...

Nota kaki sakit : Kenapa lately aku asyik rasa penat jer ni.. Sakit nak mati dah ke? Huhuhu.. Amal belom cukup pon lagi ni de.. Help!! Help!! Insaf kejap.. Monday nak ke Setiu. Pengsan camni de.

2 comments:

Meya Dollika said...

u ! i pening lha dgn tutorial font nih . ahakz :P

Nas said...

Kan i dh tlg u buat.. Mane nk cari dh khidmat tutorial sampai ke rumah for free zaman skrg ni...

The Popular Entry