Duit bukan ukuran

Aku setuju dengan kata-kata salah seorang daripada 'old timer' dalam dunia perniagaan, "duit bukan segalanya, tetapi segalanya memerlukan duit."


Sepanjang tiga jam duduk bersembang dengan beliau tentang kehidupan ni, aku makin bersemangat untuk meneruskan perjuangan dalam dunia perniagaan ni. Kata-katanya membakar semangat aku untuk teruskan apa yang telah aku usahakan hampir dua tahun ini.

"Jangan bilang berapa kali kita jatuh, tetapi bilang berapa kali kita bangkit dari kejatuhan kita." Mendalam kata-kata itu. Walaupun aku pernah baca di dalam beberapa buah blog sebelum ini, tetapi apabila ianya diungkapkan oleh seorang usahawan yang pernah jatuh dan bangkit beberapa kali.. ianya seolah-olah menyentuh jiwa aku dan mengubah persepsi aku terhadap turun naik sesuatu perniagaan itu.

Beliau juga berpesan, "jika kamu dah memulakan sesuatu benda itu, pastikan kamu menghabiskan apa yang telah kamu mulakan tadi." Sedikit sebanyak membongkah jiwa aku untuk terus berusaha dengan lebih gigih.

"Abang nampak dunia pertanian dan penternakan ini mampu memberi pulangan yang tinggi.", "ianya terpulang kepada kamu untuk memanfaatkan peluang yang terbuka di depan mata kamu." Jelas sekali kata-kata itu mampu membuka mata hati aku seluas-luasnya.

Mudah-mudahan setiap yang aku lakukan ini akan membuahkan hasil dan dapat aku kongsikan bersama mereka yang kurang bernasib baik, insyaAllah.

No comments:

The Popular Entry